INFOGRAFIK
PHOTOSHOP
DISKRIPSI JURNAL
JURNAL 1
Adidas
Laman sesawang Adidas ini memaparkan tentang
“football, running, basketball, micoach & more”. Hal ini amat memudahkan
pelanggan kerana susunan maklumat yang teratur yang mana kesemua maklumat
tersebut diletakkan di tengah dalam laman sesawang tersebut. Laman sesawang ini
menggunakan konsep linear dan non-linear dalam mempersembahkan perkhidmatan
pelanggan mereka. Terdapat 'online shop' sebelah kanan untuk memudahkan
pelanggan membeli kasut secara online.
Susunan halaman “football, running, basketball,
micoach & more” menggunakan konsep non-linear. Hal ini sesuai dengan
konsep non-linear yang boleh berpindah dari satu halaman ke halaman lainnya
tanpa perlu mengikut urutan dan pelanggan juga dapat melayari laman sesawang
ini secara bebas.
Dari segi muka depan laman sesawang ini menggunakan
teknik persembahan slaid sebagai muka depan laman sesawang dan slaid tersebut
memaparkan mengenai sukan-sukan terkenal di dunia beserta pengiklanan mengenai
produk Adidas. Kaedah ini dapat memberitahu pelanggan yang datang ke laman
sesawang ini secara langsung mengenai produk-produk Adidas. Penggunaan butang
juga amat sesuai kerana mudah difahami dan ringkas.
JURNAL 2
F&N Beverages
Laman web produk minuman F&N BEVERAGES ini
mudah dicari dalam laman sesawang. Laman sesawang ini memaparkan tentang produk
keluaran F&N yang berada di pasaran. Setiap butang ditanda
dengan menggunakan text untuk memudahkan pengguna.
Laman sesawang ini juga menggabungkan konsep linear dan
non-linear dalam mempersembahkan produk mereka untuk memudahkan pengguna
mencari produk minuman F&N . Mereka juga memudahkan
pengguna untuk mengunakan sistem mereka kerana penguna tidak perlu mengikuti
langkah demi langkah untuk mencari maklumat yang mereka inginkan.
Laman sesawang ini juga menggunakan warna kelabu yang
seakan-akan warna langit sebagai latar belakang untuk halaman utama
contohnya seperti gambar di atas. Laman sesawang ini menggunakan warna
kelabu untuk dijadikan ‘interface’ atau aplikasi kandungan untuk memudahkan
pengguna melihat dengan lebih jelas text yang digunakan. Dengan penggunaan
‘typeface’ yang berwarna hitam dan putih menyebabkan latar belakang
begitu menarik dan menonjol.
Produk minuman F&N ini juga
menggunakan text yang mudah difahami sebagai medium untuk menyampaikan info
produk keluaran minuman F&N yang terbaru yang ada di pasaran.
Setiap butang ditanda menggunakan text agar lebih memudahkan pengguna untuk
meneroka laman sesewang mereka. Setiap kali pengguna menekan butang yang bebeza
maka persembahan produk minuman F&N ini juga berubah mengikut
kehendak pengguna seperti gambar-gambar diatas.
Laman sesawang ini juga menggabungkan beberapa elemen
multimedia untuk mempersembahkan produk mereka yang ada di pasaran kepada
pelanggan melalui online. Laman sesawang produk minuman F&N
juga sentiasa dikemaskini agar memberi info-info yang terbaru dan promosi
mengenai produk mereka.
Akhir sekali, laman sesawang ini turut memaparkan cara-cara
menghubungi mereka seperti memberi info mengenai alamat, nombor telefon dan
laman social mereka seperti email, laman muka buku ‘facebook’ dan twitter
mengenai produk yang berada di pasaran.
0 comments:
Post a Comment