Margarettha C12A116

INFOGRAFIK




PHOTOSHOP






DISKRIPSI JURNAL


JURNAL 1

AIRASIA AIRLINES

muka depan laman sesawang AirAsia Airlines
susunan maklumat “book” ataupun tempahan perlu dibuat
mengikut urutan sesuai dengan konsep linear


Laman sesawang AirAsia Airlines  ini memaparkan tentang “plan my trip, web check-in, & manage my booking” dan untuk tempahan tiket pula disediakan pada sebelah kiri. Hal ini amat memudahkan pelanggan kerana susunan maklumat yang teratur yang mana kesemua maklumat tersebut diletakkan di atas sekali dalam laman sesawang tersebut.Laman sesawang ini menggunakan konsep linear dan non-linear dalam mempersembahkan perkhidmatan kepada pelanggan mereka.

Sebagi contoh, susunan maklumat “book” ataupun tempahan perlu dibuat mengikut urutan sesuai dengan konsep linear yang mana pelanggan perlu mengisi maklumat “one way” atau “return” atau “multi-city” sebelum pelanggan hendak mengisi maklumat mengenai hendak ke mana dan dari mana ataupun “from” dan “to” serta “depart on” dan seterusnya. Hal ini kerana konsep linear menggunakan konsep tetap ataupun mesti mengikut urutan sama ada hendak maju ataupun ke halaman belakang semula.


Susunan halaman,“plan my trip, web check-in, & manage my booking”  dan untuk tempahan tiket pula disediakan juga “destination, date & choose currency” menggunakan konsep non-linear. Hal ini kerana pelanggan boleh pergi ke halaman “plan my trip” tanpa perlu pergi ke halaman“manage my booking” terlebih dahulu. Hal ini sesuai dengan konsep non-linear yang boleh berpindah dari satu halaman ke halaman lainnya tanpa perlu mengikut urutan dan pelanggan juga dapat melayari laman sesawang ini secara bebas.

Dari segi muka depan laman sesawang ini menggunakan teknik persembahan slaid sebagai muka depan laman sesawang dan slaid tersebut memaparkan menganai promosi-promosi daripada AirAsia Airlines  dari semasa ke semasa. Kaedah ini dapat memberitahu pelanggan yang datang ke laman sesawang ini secara langsung. Penggunaan butang juga amat sesuai kerana mudah difahami dan ringkas. 

Laman sesawang ini juga menyediakan pautan ke beberapa halaman lain seperti “facebook”, “You Tube” dan twitter. Justeru itu akan dapat memudahkan pengunjung laman sesawang ini untuk mendapatkan maklumat tambahan.

 JURNAL 2

McDONALDS

muka depan laman sesawang McDONALDS


Laman pilihan menu


Laman web makanan segera iaitu i'm lovin' it! McDonald's ( McD) ini mudah dicari dalam laman sesawang. McD merupakan sebuah syarikat Franchises yang terkenal didunia  yang menyediakan makanan segera. Laman sesawang ini memaparkan tentang produk keluaran makanan McD yang berada di pasaran. Susunan butang dalam laman sesawang McD ini disusun dengan rapi dan setiap butang ditanda dengan  menggunakan text untuk memudahkan pengguna.

Laman sesawang ini juga menggabungkan konsep linear dan non-linear dalam mempersembahkan keluaran produk mereka untuk memudahkan pengguna mencari produk  makanan segera McD. Mereka juga memudahkan pengguna untuk mengunakan sistem mereka kerana penguna tidak perlu mengikuti langkah demi langkah untuk mencari maklumat yang mereka inginkan.

Laman sesawang ini juga menggunakan warna-warni sebagai latar belakang  untuk halaman utama. Produk makanan segera McD ini menggunakan warna warni  untuk dijadikan aplikasi kandungan untuk memudahkan pengguna melihat dengan lebih jelas dan tertarik. Warna hitam dan putih yang digunakan menonjolkan lagi text dan produk keluaran makanan segera yang ingin ditonjolkan. Dengan penggunaan ‘typeface’ yang berwarna hitan  menyebabkan latar belakang  begitu menarik dan menonjol.

Laman sesawang ini juga menggunakan text yang mudah difahami sebagai medium untuk menyampaikan info produk makanan segera McD yang terbaru yang ada di pasaran. Setiap butang ditanda menggunakan text agar lebih memudahkan pengguna untuk meneroka laman sesewang mereka. Setiap kali pengguna menekan butang yang bebeza maka persembahan produk makanan segera McD juga berubah mengikut kehendak pengguna seperti gambar-gambar diatas.

Setiap butang menandakan perbezaan maklumat yang disampaikan. Laman ini hanya menggunakan gambar keluaran produk makanan segera McD . Laman sesawang ini juga memaparkan mengenai secara terperinci mengenai McD .

Seterusnya, pada laman sesawang ini juga menggunakan imej 'vector' dan 'raster'. Imej vector yang terdapat pada laman ini telah dijadikan sebagai ikon dan imej rester yang terdapat pada laman utama web McD.
Laman ini juga menggabungkan beberapa elemen  multimedia untuk mempersembahkan produk mereka yang ada di pasaran kepada pelanggan melalui online. Laman sesawang ini juga sentiasa dikemaskini agar memberi info-info yang terbaru tentang produk makanan segera McD yang berada di pasaran.

Akhir sekali, laman ini juga turut memaparkan info mengenai cara menghubungi mereka dan mengikuti mereka seperti di laman muka buku ‘ Facebook’ , Twitter, Instagram dan lain-lain lagi seperti yang telah dipaparkan pada gambar di atas.

0 comments:

Post a Comment